Ustanowienie funkcjonującej obecnie dyscypliny nauk o zarządzaniu i jakości wywołało szereg dyskusji w środowiskach naukowych. Naukowcy zajmujący się szeroko rozumianym zarządzaniem musieli przedefiniować swoje miejsce w ramach nowej dyscypliny. Podobnie, a może nawet bardziej, zmiana ta odniosła się do naukowców funkcjonujących w ramach dotychczasowej dyscypliny towaroznawstwo, które to od dawna zawierało w kręgu swoich zainteresowań zagadnienia dotyczące jakości. Połączenie wielu obszarów w jednej dyscyplinie z jednej strony wymusiło określenie na nowo kierunków i przedmiotu badań. Z drugiej jednak strony fakt ten umożliwił nieskrępowaną dyskusję i otworzył nowe możliwości dla badaczy. Dzisiaj wydaje się bowiem, że nowa dyscyplina stała się tak „pojemna”, że daje naukowcom niespotykaną dotąd swobodę w określaniu swoich zainteresowań naukowych. Jakość jest kształtowana przez przedsiębiorstwa wytwarzające różnorakie dobra, którymi to przedsiębiorstwami należy w tym celu odpowiednio zarządzać. Wytworzone produkty i usługi mają swoją jakość, która jest oceniana przez konsumentów, aby w ostatecznym rozrachunku wpisać się w szeroko pojmowaną jakość życia każdego z nas.