Geniusz i melancholia. Fryderyk Chopin i pedagogika romantyzmu w aspekcie nauk performatywnych Książka jest interdyscyplinarnym studium funkcjonowania wybitnej jednostki w społeczeństwie. Przedmiot rozważań badaczki to z jednej strony sposób konstruowania – czy też performowania – statusu artysty-geniusza, Fryderyka Chopina, z drugiej – teatr jego życia codziennego interpretowany jako praktyka dramatyczna i jej kulisy. Na przykładzie biografii polskiego kompozytora autorka analizuje performans romantyzmu, indywidualizmu, a także performans Chopina jako idei odradzającej się i wieczne trwałej. W obszarze jej zainteresowania znalazły się ponadto koncepty geniuszu, gruźlicy jako metafory epoki, melancholii, wirtuozerii i dandyzmu, a także koncept „wielości romantyzmów” w pierwszej połowie XIX wieku. Badaczka skupia się również na społecznym odbiorze tych pojęć i ich funkcjonowaniu w XIX-wiecznym europejskim kontekście artystycznym. ********* The book is an interdisciplinary study of the way an outstanding individual functions in society. The author explores how the artistic genius of Fryderyk Chopin is structured or performed and how the theatre of his everyday life is interpreted as dramatic practice and its backstage. Using the biography of the Polish composer, the author analyses performance in Romanticism, individualism and Chopin’s performance as a reborn and resurgent idea. Theauthor also explores the notion of genius, tuberculosis as a metaphor of the period, melancholy, virtuosity, dandyism and the “multitude of Romanticisms” in the first half of the 19 th century. She focuses on the social perception of these concepts and their functioning in the 19th century European artistic context.