Niezwykły mózg nastolatka • Dlaczego nastolatki chcą spędzać więcej czasu z przyjaciółmi, podejmują ryzykowne zachowania? • Czy należy się martwić ilością czasu spędzanego w mediach społecznościowych? • Dlaczego nie kładą się spać o rozsądnej porze i dlaczego tak trudno im rano wstać do szkoły? • Kiedy lęk staje się powodem do szukania profesjonalnej pomocy? • Co z innymi problemami ze zdrowiem psychicznym nastolatków, takimi jak depresja i samookaleczenia? Osoby nastoletnie są niesamowite, a mimo to codziennie słyszymy na ich temat złe rzeczy. Młodzi ludzie są opisywani w sposób, który nie byłby tolerowany w odniesieniu do żadnej innej grupy społecznej. Temu okresowi rozwojowemu przypisuje się brak rozsądku i niewłaściwe zachowania, jakby po nastolatkach można było się spodziewać wyłącznie negatywnych zachowań, a lata młodzieńcze były czymś, co trzeba „jakoś przetrwać”. Ta narracja musi się zmienić. W Niezwykłym mózgu nastolatka pokazujemy znacznie bardziej pozytywną perspektywę nastoletniego mózgu, wyłaniającą się z nauki. Wskazujemy również, jak możesz zmienić swój sposób myślenia o młodych ludziach obecnych w twoim życiu i to, jak wyglądają wasze wzajemne kontakty. W tej książce budujemy mosty między wynikami najnowszych badań psychologicznych a tym, co jest najlepsze dla młodych ludzi. Udzielamy praktycznych porad wynikających z naszych doświadczeń zawodowych i rodzicielskich na temat tego, co rodzice, nauczyciele i inni dorośli mogą myśleć, mówić i robić w towarzystwie nastolatków, by stworzyć środowisko, w którym młodzi ludzie rozkwitają. Dodatkowe materiały do pobrania pozwolą na wykonanie zalecanych ćwiczeń i przyjrzeniu się własnej relacji z nastolatkiem. Od dawna szukam książki, w której zinterpretowano by najnowsze odkrycia naukowe pod kątem ich znaczenia dla rodzicielstwa i nauczania. Właśnie ją znalazłam. Autorki opisują naukę w przekonujący i jasny sposób, a następnie umieszczają ją w kontekście rzeczywistych przykładów zachowań i rozwoju osób nastoletnich.Sarah-Jayne BlakemoreKsiążka nie jest zwykłym poradnikiem psychologicznym, których częstą wadą jest ogólnikowość i powierzchowność. Tę książkę wyróżnia ogromne „wysycenie” konkretnymi poradami, przykładami i zaleceniami. Jednocześnie autorki zdają sobie sprawę z tego i podkreślają zindywidualizowany charakter przebiegu okresu dojrzewania. To napięcie pomiędzy ogólnością a konkretem, immanentne dla wszelkich pozycji tego typu, jest minimalizowane przez ogromne doświadczenie kliniczne i zawodowe autorek, o którym można się przekonać podczas lektury książki. Cenna i warta upowszechnienia jest wizja okresu dojrzewania, którą chcą przekazać autorki – nie jako fragmentu życia trudnego zarówno dla nastolatków jak i ich opiekunów, ale okresu intensywnego uczenia się, zdobywania doświadczeń zarówno dobrych jak i złych, ale jedne i drugie są konieczne dla zbudowania fundamentów zdrowej i dojrzałej psychicznie osobowości.dr hab. Marka Bindera, prof. UJ