Crowdfunding może być określony jako metoda zdobywania środków na finansowanie projektów poprzez zbiórki publiczne. Zbiórki te odbywają się w serwisach internetowych. Osoby decydujące się na wsparcie danego projektu mogą całkowicie dobrowolnie decydować o wsparciu danego projektu, nie będąc przy tym zobowiązane do zadeklarowania wsparcia w określonej minimalnej kwocie. Z tego punktu widzenia finansowanie społecznościowe jest alternatywą dla klasycznego finansowania w oparciu o kapitał inwestora bądź wspólników spółki posiadającej osobowość prawną. Istotną różnicą pomiędzy finansowaniem przez inwestora, a finansowaniem społecznościowym jest to, że inwestor w sposób trwały lokuje swoje pieniądze i jest do ich przekazania w sposób prawny zobowiązany (np. na gruncie umowy spółki), natomiast finansowanie społecznościowe jest całkowicie dobrowolne i następuje w wielkości wybranej przez zainteresowanego. Obecnie możemy wyróżnić następujące typy finansowania społecznościowego: „crowdfunding donacyjny” (głownie zbiórki charytatywne), „crowdfunding udziałowy” - użytkownicy w zamian za wpłatę otrzymują część udziałów w przedsięwzięciu, „crowdfunding dłużny” - (pożyczki społecznościowe z obowiązkiem zwrotu), czy też „crowdfunding oparty na przedsprzedaży