W publikacji szczegółowo omówiono obowiązki, jakie ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (AML) nakłada na instytucje obowiązane, którymi są m.in. firmy świadczące usługi w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz doradcy podatkowi i biegli rewidenci. Uwzględniono przy tym zmiany wprowadzone do tej ustawy w 2021 r., znacznie rozszerzające zakres jej stosowania. Zmiany te dotyczą m.in.: • zakresu obowiązkowego stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, • obowiązkowego stosowania przez instytucje obowiązane wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego, • ochrony pracowników lub współpracowników instytucji obowiązanej anonimowo zgłaszających naruszenia przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, • zakresu krajowej oceny ryzyka, • czynów, za które biuru rachunkowemu mogą być wymierzone kary administracyjne, • rozszerzenia katalogu instytucji obowiązanych do stosowania ustawy, • prowadzenia Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych, • udostępniania innym podmiotom informacji posiadanych przez Generalnego Inspektora Informacji Finansowej, • współpracy właściwych polskich organów z właściwymi organami innych państw UE, • działalności regulowanej na rzecz spółek lub trustów oraz działalności w zakresie walut wirtualnych, • zmiany niektórych definicji (m.in. państwa członkowskiego, beneficjenta rzeczywistego oraz osób zajmujących eksponowane stanowiska polityczne). Publikacja uwzględnia ponadto zmiany, które: • wprowadziły możliwość elektronicznego doręczenia instytucji obowiązanej protokołu kontroli i wystąpienia pokontrolnego, • dodały notariuszy prowadzących rejestry akcjonariuszy prostych spółek akcyjnych do katalogu instytucji obowiązanych, • dodały proste spółki akcyjne do katalogu podmiotów zobowiązanych do zgłaszania informacji o beneficjentach rzeczywistych, • przyznały dodatkowe uprawnienia prokuratorowi związane ze wstrzymywaniem transakcji lub blokadą rachunku. Opracowanie zawiera dodatkowo praktyczne wzory dokumentów, które mogą być przez biuro rachunkowe wprost wykorzystane w celu prawidłowego wykonywania obowiązków nałożonych przez ustawę o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (AML). Są to: • wzór oceny ryzyka prania pieniędzy w biurze rachunkowym, • wzór oświadczenia klienta dotyczącego zajmowania eksponowanego stanowiska politycznego, • wzór wewnętrznej procedury w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, • wzór wewnętrznej procedury anonimowego zgłaszania naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, • wzór zawiadomienia Generalnego Inspektora Informacji Finansowej o planowanej transakcji, • wzór zawiadomienia Generalnego Inspektora Informacji Finansowej o okolicznościach mogących wskazywać na podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, • wzór formularza identyfikacyjnego instytucji obowiązanej. Uzupełnieniem poradnika jest ujednolicony tekst ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (AML), uwzględniający najnowsze zmiany, które weszły w życie w 2022 r.