Jakość zajmuje ważne miejsce w nauce i jest przedmiotem szerokiej tematyki dotyczącej ważnych obszarów życia społecznego. Jest kategorią badawczą o interdyscyplinarnym charakterze i z tego względu jest przedmiotem badań w różnych dyscyplinach naukowych. Wyraża się w sposobie kierowania organizacją i jest niezaprzeczalnie istotnym aspektem, który w znacznym stopniu decyduje o porażce, a także sukcesie organizacji. Znaczenie jakości rośnie, a jej pojęcie nieustannie ewoluuje. Obecnie jakość nie odnosi się już do tego, w jakim stopniu dany produkt bądź usługa realizuje wymagania klienta, ale również dotyczy procesów zarządczych. Zarządzanie jakością jest to celowe wykonywanie funkcji zarządzania w zakresie optymalizacji wykorzystywania zasobów i innych czynników oraz racjonalizacji procesów, skoncentrowane na uzyskiwaniu wyrobów o wysokiej jakości oraz ciągłym ich doskonaleniu. Zatem w zarządzaniu jakością istotny jest cel, który zawsze powinien być ukierunkowany na doskonalenie jakości wyrobów, zmierzający do zaspokojenia oczekiwań i potrzeb oraz usatysfakcjonowania klienta. Zarządzanie jakości jest podejściem, które dąży do doskonalenia efektywności i elastyczności organizacji w celu spełnienia wymagań, potrzeb i oczekiwań klientów. Współcześnie obserwuje się ogromny wzrost zainteresowania problematyką jakości, co wynika z rozwoju rynku i chęci podniesienia konkurencyjności przedsiębiorstw. Rozwój naukowo-techniczny, potrzeba nieprzerwanej modyfikacji wyrobów, dążenie do podniesienia efektywności funkcjonowania przedsiębiorstw powodują, że coraz większą uwagę przykładają one do jakości swoich procesów i produktów finalnych. Z kolei dążenie do poprawy jakości produkcji wywiera nacisk na wprowadzanie nowych technologii, co skutkuje wzrostem wydajności pracy, tworzeniem kultury wspierającej innowacje, nowoczesnością produktów, mniejszym zużyciem surowców, zwiększonym efektem proekologicznym, lepszym wykorzystaniem środków produkcji, pełniejszym zaspokajaniem wzrastających potrzeb klientów, wreszcie zwiększeniem tempa rozwoju przedsiębiorstw i całej gospodarki – wzrostem poziomu dobrobytu całego społeczeństwa. Niniejsza monografia stanowi zbiór zagadnień obejmujących obszary tematyczne związane z jakością, systemowym zarządzaniem jakością, metodami, technikami i narzędziami zarządzania jakością, rolą innowacyjności w kształtowaniu jakości, bezpieczeństwem i kształtowaniem jakości żywności, czy kształtowaniem jakości wyrobów przemysłowych. Autorami rozdziałów są nauczyciele akademiccy Karpackiej Państwowej Uczelni w Krośnie. Monografia kierowana jest do kadry naukowej oraz studentów kierunków związanych z nauką o zarządzaniu i jakości towarów.