Na numer składają się artykuły napisane przez naukowców z Polski i z zagranicy. Szczególną uwagę poświęcono przekształceniom w sferze edukacji i roli nauczyciela na przestrzeni minionego 30-lecia, kompetencjom moralnym nauczycieli, analizie opinii o pracy pedagogów w czasie edukacji zdalnej, które ukazały się w polskich tygodnikach, oraz refleksji nad świadomością ciała i jej znaczeniu dla wspierania dobrostanu i odporności nauczycieli, co ma szczególne znaczenie w czasie pandemii COVID-19. Autorzy prac zastanawiają się także nad tym, jak postawy wobec ojcostwa i praktyk rodzicielskich zmieniają się w porównaniu do zmian stosunku społeczeństwa polskiego do przemocy domowej i stereotypów płci oraz jaki jest potencjał eksplanacyjny pojęcia transkulturacja w edukacji międzykulturowej i jakie są potrzebne nowe strategie edukacyjne oraz towarzyszące im podstawy teoretyczne. Numer zamyka niezwykle ciekawy artykuł poświęcony problematyce kryzysu penitencjarnego rodzin, w szczególności szeroko rozumianym relacjom rodzicielskim w doświadczeniu uwięzienia. W kluczowej części artykułu zostały przedstawione wnioski na temat roli i pozycji badacza w pozyskiwaniu narracji autobiograficznych oraz ukazane dylematy, jakie można napotkać w czasie prowadzenia badań biograficznych z udziałem środowisk trudnodostępnych, nierzadko marginalizowanych i naznaczonych przestępczością. ********* Prof. dr hab. Joanna Madalińska-Michalak – pedagog, kierownik Katedry Dydaktyki i Pedeutologii na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego, profesor honorowy Uniwersytetu w Aarhus. Przewodnicząca Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego (PTP 2014-2020), wiceprzewodnicząca World Education Reasearch Association (WERA), członkini Rady Naukowo-Zarządczej European Educational Research Association (EERA), przewodnicząca Sieci Naukowej Teacher Education Policy in Europe Network (TEPE Network 2016-2020). Redaktor serii naukowej Key Issues in Teacher Education: Research, Policy and Practice (Brill), redaktor naczelna „Kwartalnika Pedagogicznego” (WUW). Od ponad 25 lat naukowo zajmuje się takimi subdyscyplinami pedagogiki jak: pedeutologią, pedagogiką porównawczą, pedagogiką szkoły oraz zarządzaniem i przywództwem edukacyjnym. Promotor rozpraw doktorskich z zakresu edukacji, kompetencji, rozwoju i pracy nauczyciela oraz przywództwa edukacyjnego i kultury szkoły. Uczestniczy w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli oraz w doskonaleniu dyrektorów szkół z zakresu przywództwa edukacyjnego. Autorka ponad 180 publikacji naukowych. Najważniejsze publikacje książkowe: Pedeutologia. Prawno-etyczne podstawy zawodu nauczyciela (WUW 2021), Pedagogika i edukacja wobec kryzysu zaufania, wspólnotowości i autonomii (WUW 2020), Teacher Leadership (2018), O nową jakość edukacji nauczycieli (WUW 2017), Etyka w systemie edukacji w Polsce (współaut. A.J. Jeżowski, S. Więsław, 2017), Dyrektor szkoły liderem – inspiracje i perspektywy (2015), Przywództwo edukacyjne – współczesne wyzwania (współred. nauk. S.M. Kwiatkowski, 2014), Skuteczne przywództwo na obszarach zaniedbanych społecznie. Studium porównawcze (2012), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela (2010), Uwarunkowania sukcesów zawodowych nauczycieli. Studium przypadków (2007) oraz Poczucie odpowiedzialności zawodowej nauczycieli. Studium teoretyczno-empiryczne (2003).