Podstawową osią książki jest ukazanie w jaki sposób wykorzystuje się rosyjski tekst artystyczny w pedagogice szkolnej i dydaktyce akademickiej na kierunkach artystycznych i humanistycznych. Publikacja obejmuje zagadnienia funkcjonowania i wykorzystania tekstu artystycznego w twórczej komunikacji zarówno w rosyjskim artystycznym kształceniu zawodowym jak i w ruchu amatorskim oraz ukazuje sposoby popularyzacji tekstu artystycznego w różnorodnych formach pracy z dziećmi, młodzieżą, dorosłymi, które realizowane są w instytucjach kultury, placówkach oświatowych, w przestrzeni społecznej i medialnej. Istotnym tematem książki jest podkreślenie roli tekstu artystycznego i literatury pięknej w procesie kształcenia zawodowego aktora i reżysera, którzy nie tylko mają do czynienia z materią tekstu jako narzędziem komunikacji twórczej, ale są jego interpretatorami, wzbogacającymi go własnym widzeniem tematu, odkrywającymi rejony niedostrzeżone przez innych wykonawców czy reżyserów oraz popularyzują swoją sztuką nie tylko literaturę rosyjską, ale literaturę w ogóle, czyniąc z niej najważniejszy element świadomości językowej i kulturowej współczesnego społeczeństwa rosyjskiego.