Oświata jest zarówno częścią ogólnego ładu społecznego, jak i ów ład współtworzy i utrwala. Nieustannie budzi szerokie zainteresowanie wielu osób, w tym tych profesjonalnie związanych z edukacją, skłaniając je do refleksji wykraczającej poza doświadczenia potoczne i parcjalne analizy. Stawiane są pytania o głębszy sens dokonujących się transformacji, o istotę zachodzących zmian, ich kierunek, drogi oraz sposoby ich realizacji, a także będące wynikiem tych przekształceń konsekwencje. Niniejsza książka wpisuje się w ten nurt rozważań. Jej Autorka, będąc bacznym obserwatorem edukacyjnej rzeczywistości, śledząc zapowiedzi zmian ustawowych dotyczących pragmatyki zawodowej nauczycieli, pochyliła się nad problemami z jakimi borykają się współcześnie nauczyciele. (…) Książka umożliwia nie tylko pogłębione zapoznanie się ze specyfiką i zakresem opisanych zmian i nauczycielskich wyzwań, ale również zmusza do refleksji nad kierunkiem i konsekwencjami dokonujących się na naszych oczach permanentnych przekształceń.