Praca jest próbą syntetycznego zbadania wpływu niemieckiego kolonializmu na szeroko pojętą kulturę niemieckojęzyczną okresu 1884–1989 oraz wskazania w tym kontekście na złożony charakter tworzenia figury „wroga”. W Obrazach czarności krytycznie ujęto mechanizmy społecznego wykluczenia od końca XIX wieku po współczesność. Analizowane w książce formy niemieckiego rasizmu stanowią skuteczną broń w zarządzaniu społecznym strachem, ostatecznie wykraczając poza kontekst niemiecki. Główną tezą książki jest bowiem konstatacja, że tytułowe obrazy czarności – dotyczące wszystkich, którzy w ramach własnej wspólnoty traktowani są jako „inni”, „obcy” bądź „wrodzy” – odznaczają się trwałością oraz uniwersalnością, co pozwala analizować je w zróżnicowanych kontekstach społecznych i kulturowych. The first Polish anthropological study on German colonialism. It is an attempt to research the influence of German colonialism on German culture between 1884 and 1989 and show the complex character of the “enemy” figure in this context. The author presents the mechanisms of social exclusion from the end of the 19th century until present day. The German forms of racism, analysed in the book, are an effective tool in administering social fear and they ultimately go beyond the German context.