- Nowy
- HOME
-
KATEGORIE
- Aforyzmy Myśli Przysłowia
- Albumy
- Architektura
- Astrologia Parapsychologia
- Atlasy
- Bibliotekoznawstwo
- Biografie
- Biologia Przyroda
- Chemia
- Darmowe ebooki
- Dom
- Dramat
- Edukacja
- Ekologia Ochrona środowiska
- Ekonomia Biznes
- Encyklopedie
- Erotyka
- Fantastyka
- Filozofia
- Fizyka Astronomia
- Geografia
- Gry
- Historia Archeologia
- Hobby Rekreacja
- Horror Groza
- Humor Satyra
- Informatyka
- Językoznawstwo
- Komiks
- Kryminał
- Kuchnia
- Kultura
- Leksykony
- Lektury szkolne
- Listy
- Literatura dla dzieci
- Literatura dla młodzieży
- Literatura faktu
- Literatura kobieca
- Literatura obcojęzyczna
- Literatura piękna
- Literatura popularnonaukowa
- Literaturoznawstwo
- Malarstwo
- Mapy
- Matematyka
- Medycyna
- Mitologia Legendy Podania
- Motoryzacja
- Muzyka
- Nauka języków
- Ogród
- Opowiadania
- Pamiętniki Wspomnienia Dzienniki
- Pedagogika Oświata i szkolnictwo
- Podręczniki szkolne
- Poezja
- Poezja dla dzieci
- Polityka
- Poradniki
- Powieść historyczna
- Powieść podróżnicza
- Powieść przygodowa
- Prawo Książki dla praktyków
- Prawo Podręczniki
- Proza
- Przewodniki
- Psychologia
- Publicystyka Esej
- Religia Religioznawstwo Teologia
- Reportaż
- Rolnictwo Hodowla
- Romans
- Sensacja Thriller
- Socjologia
- Śpiewniki Kolędy
- Sport Żeglarstwo
- Sztuka
- Słowniki
- Teatr Film
- Technika
- Turystyka Hotelarstwo
- Wojskowość Militaria
- Wywiad
- Zdrowie Uroda
- PROMOCJE
- Darmowe ebooki
- BLOG
Modal Options
Modal content..
- KATEGORIE
-
- Aforyzmy Myśli Przysłowia (63)
- Albumy (49)
- Architektura (240)
- Astrologia Parapsychologia (184)
- Atlasy (5)
- Bibliotekoznawstwo (137)
- Biografie (1162)
- Biologia Przyroda (532)
- Chemia (266)
- Darmowe ebooki (6013)
- Dom (185)
- Dramat (385)
- Edukacja (2485)
- Ekologia Ochrona środowiska (370)
- Ekonomia Biznes (4289)
- Encyklopedie (13)
- Erotyka (599)
- Fantastyka (1710)
- Filozofia (1697)
- Fizyka Astronomia (206)
- Geografia (391)
- Gry (14)
- Historia Archeologia (3923)
- Hobby Rekreacja (310)
- Horror Groza (416)
- Humor Satyra (235)
- Informatyka (741)
- Językoznawstwo (1547)
- Komiks (92)
- Kryminał (2304)
- Kuchnia (302)
- Kultura (1674)
- Leksykony (54)
- Lektury szkolne (383)
- Listy (89)
- Literatura dla dzieci (2481)
- Literatura dla młodzieży (1939)
- Literatura faktu (1395)
- Literatura kobieca (3545)
- Literatura obcojęzyczna (307)
- Literatura piękna (6265)
- Literatura popularnonaukowa (1586)
- Literaturoznawstwo (2251)
- Malarstwo (48)
- Mapy (5)
- Matematyka (405)
- Medycyna (2253)
- Mitologia Legendy Podania (252)
- Motoryzacja (25)
- Muzyka (219)
- Nauka języków (1311)
- Ogród (27)
- Opowiadania (1025)
- Pamiętniki Wspomnienia Dzienniki (474)
- Pedagogika Oświata i szkolnictwo (2070)
- Podręczniki szkolne (256)
- Poezja (2094)
- Poezja dla dzieci (99)
- Polityka (2237)
- Poradniki (2808)
- Powieść historyczna (889)
- Powieść podróżnicza (241)
- Powieść przygodowa (464)
- Prawo Książki dla praktyków (5272)
- Prawo Podręczniki (884)
- Proza (976)
- Przewodniki (210)
- Psychologia (1695)
- Publicystyka Esej (759)
- Religia Religioznawstwo Teologia (2339)
- Reportaż (557)
- Rolnictwo Hodowla (177)
- Romans (5475)
- Sensacja Thriller (1593)
- Socjologia (2234)
- Śpiewniki Kolędy (7)
- Sport Żeglarstwo (287)
- Sztuka (709)
- Słowniki (224)
- Teatr Film (367)
- Technika (1674)
- Turystyka Hotelarstwo (99)
- Wojskowość Militaria (655)
- Wywiad (156)
- Zdrowie Uroda (1065)
Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki
AutorzyBogusław ŚliwerskiTomasz Szkudlarek
ISBN978-83-7850-387-3
Rok wydania2009
Strony112
Językipolski
Nr produktu7815E600EB
ZabezpieczenieDL-ebwm
Pedagogika poszukuje łatwości i oczywistości.
Wszelkie koncepcje, które nie są łatwe ani oczywiste, mają małe szanse na wejście w obieg powszechny, na uzyskanie statusu „kanonu” myśli o wychowaniu. Nie jest to zjawisko nowe ani zaskakujące. Wynika ono po prostu z konieczności dostarczania takich wizji procesu edukacji, które mogą być zrozumiałe przez ogromne zastępy nauczycieli praktycznie zaangażowanych w proces kształcenia. Uważa się, że funkcją pedagogiki jest dostarczanie nauczycielom „przepisów” na uzyskiwanie zakładanych celów, swoistej „technologii działania edukacyjnego”. Niezwykła złożoność procesów edukacyjnych powoduje jednak, że owe proste i zrozumiałe dla wszystkich, łatwe do praktycznego stosowania teorie okazują się raz za razem mistyfikacjami. Rodzi to zniechęcenie, stwarza konflikt „praktyków” z „teoretykami” i... wywołuje jeszcze większe zapotrzebowanie na oczywistość i prostotę.
Na naszych oczach skończyła się oczywistość pedagogiki socjalistycznej. Reakcją na jej upadek stało się niezwykłe ożywienie poszukiwań praktycznych (ruch szkół społecznych, klas autorskich, szkół prywatnych) i zapotrzebowanie na nowe idee opisujące i wyjaśniające procesy wychowania i rozwoju. Ale jakby mimochodem został też uruchomiony ów stary, klasyczny motyw poszukiwania oczywistości: tym razem zdajemy się szukać jej na Zachodzie. „Tam” wszystko wydaje się być proste, sprawdzone, bezproblemowe, gotowe do przyjęcia i skopiowania.
Tymczasem myślenie nigdy nie jest oczywiste. Myślenie o wychowaniu jest działaniem szczególnie nieoczywistym, bo jest myśleniem o jednej z najbardziej nieoczywistych praktyk społecznych. Także na Zachodzie trzeba walczyć z upraszczającymi stereotypami łatwych teorii pedagogicznych, gdyż pozostawione bez krytycznego myślenia, natychmiast przeradzają się one w uzurpatorskie ideologie prowadzące do totalnej gry w fałsz, do tworzenia wielkiego pozoru wychowania.
Jak już wspomniałem, nie grozi nam już oczywistość pedagogiki socjalistycznej: jest ona kwestionowana w swych najgłębszych podstawach. Jeśli mamy uchronić się przed stwarzaniem fikcji, nie możemy sobie jednak pozwolić na jakąkolwiek inną oczywistość. Myślę, że zaprezentowanie dwóch zupełnie nieoczywistych pedagogik zachodnich (jedna z nich w swej nazwie deklaruje stały sprzeciw wobec oczywistości, krytyczność, druga — sprzeciw wobec pedagogiki w ogóle) może się w jakimś stopniu przyczynić do uodpornienia na kolejne „oczywiste” mistyfikacje ideologii wychowania, może nam pomóc w utrzymaniu przez myśl stałego, uważnego kontaktu z niezwykle złożoną realnością wychowania. W uważnym otwarciu na realność widzę bowiem szansę sensownego bycia nauczycielem.
Tomasz Szkudlarek
TematykaPedagogika Oświata i szkolnictwo
AutorzyBogusław ŚliwerskiTomasz Szkudlarek
WydawnictwoImpuls
Rok wydania2009
ISBN978-83-7850-387-3