- Nowy
- HOME
-
KATEGORIE
- Aforyzmy Myśli Przysłowia
- Albumy
- Architektura
- Astrologia Parapsychologia
- Atlasy
- Bibliotekoznawstwo
- Biografie
- Biologia Przyroda
- Chemia
- Darmowe ebooki
- Dom
- Dramat
- Edukacja
- Ekologia Ochrona środowiska
- Ekonomia Biznes
- Encyklopedie
- Erotyka
- Fantastyka
- Filozofia
- Fizyka Astronomia
- Geografia
- Gry
- Historia Archeologia
- Hobby Rekreacja
- Horror Groza
- Humor Satyra
- Informatyka
- Językoznawstwo
- Komiks
- Kryminał
- Kuchnia
- Kultura
- Leksykony
- Lektury szkolne
- Listy
- Literatura dla dzieci
- Literatura dla młodzieży
- Literatura faktu
- Literatura kobieca
- Literatura obcojęzyczna
- Literatura piękna
- Literatura popularnonaukowa
- Literaturoznawstwo
- Malarstwo
- Mapy
- Matematyka
- Medycyna
- Mitologia Legendy Podania
- Motoryzacja
- Muzyka
- Nauka języków
- Ogród
- Opowiadania
- Pamiętniki Wspomnienia Dzienniki
- Pedagogika Oświata i szkolnictwo
- Podręczniki szkolne
- Poezja
- Poezja dla dzieci
- Polityka
- Poradniki
- Powieść historyczna
- Powieść podróżnicza
- Powieść przygodowa
- Prawo Książki dla praktyków
- Prawo Podręczniki
- Proza
- Przewodniki
- Psychologia
- Publicystyka Esej
- Religia Religioznawstwo Teologia
- Reportaż
- Rolnictwo Hodowla
- Romans
- Sensacja Thriller
- Socjologia
- Śpiewniki Kolędy
- Sport Żeglarstwo
- Sztuka
- Słowniki
- Teatr Film
- Technika
- Turystyka Hotelarstwo
- Wojskowość Militaria
- Wywiad
- Zdrowie Uroda
- PROMOCJE
- Darmowe ebooki
- BLOG
Modal Options
Modal content..
- KATEGORIE
-
- Aforyzmy Myśli Przysłowia (64)
- Albumy (42)
- Architektura (227)
- Astrologia Parapsychologia (184)
- Atlasy (4)
- Bibliotekoznawstwo (148)
- Biografie (1074)
- Biologia Przyroda (507)
- Chemia (261)
- Darmowe ebooki (5476)
- Dom (183)
- Dramat (360)
- Edukacja (2384)
- Ekologia Ochrona środowiska (368)
- Ekonomia Biznes (4042)
- Encyklopedie (11)
- Erotyka (590)
- Fantastyka (1616)
- Filozofia (1604)
- Fizyka Astronomia (192)
- Geografia (378)
- Gry (14)
- Historia Archeologia (3776)
- Hobby Rekreacja (311)
- Horror Groza (400)
- Humor Satyra (229)
- Informatyka (724)
- Językoznawstwo (1305)
- Komiks (74)
- Kryminał (2193)
- Kuchnia (299)
- Kultura (1622)
- Leksykony (52)
- Lektury szkolne (383)
- Listy (93)
- Literatura dla dzieci (2264)
- Literatura dla młodzieży (1708)
- Literatura faktu (1291)
- Literatura kobieca (3356)
- Literatura obcojęzyczna (257)
- Literatura piękna (6037)
- Literatura popularnonaukowa (1509)
- Literaturoznawstwo (2121)
- Malarstwo (47)
- Mapy (5)
- Matematyka (393)
- Medycyna (2061)
- Mitologia Legendy Podania (245)
- Motoryzacja (25)
- Muzyka (213)
- Nauka języków (1120)
- Ogród (26)
- Opowiadania (1024)
- Pamiętniki Wspomnienia Dzienniki (457)
- Pedagogika Oświata i szkolnictwo (1753)
- Podręczniki szkolne (228)
- Poezja (2070)
- Poezja dla dzieci (99)
- Polityka (2167)
- Poradniki (2651)
- Powieść historyczna (808)
- Powieść podróżnicza (235)
- Powieść przygodowa (402)
- Prawo Książki dla praktyków (5043)
- Prawo Podręczniki (829)
- Proza (898)
- Przewodniki (195)
- Psychologia (1534)
- Publicystyka Esej (761)
- Religia Religioznawstwo Teologia (2042)
- Reportaż (544)
- Rolnictwo Hodowla (169)
- Romans (5126)
- Sensacja Thriller (1507)
- Socjologia (2125)
- Śpiewniki Kolędy (8)
- Sport Żeglarstwo (267)
- Sztuka (681)
- Słowniki (228)
- Teatr Film (356)
- Technika (1622)
- Turystyka Hotelarstwo (95)
- Wojskowość Militaria (638)
- Wywiad (161)
- Zdrowie Uroda (944)
Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki
AutorzyBogusław ŚliwerskiTomasz Szkudlarek
ISBN978-83-7850-387-3
Rok wydania2009
Strony112
Językipolski
Nr produktu7815E600EB
ZabezpieczenieDL-ebwm
Pedagogika poszukuje łatwości i oczywistości.
Wszelkie koncepcje, które nie są łatwe ani oczywiste, mają małe szanse na wejście w obieg powszechny, na uzyskanie statusu „kanonu” myśli o wychowaniu. Nie jest to zjawisko nowe ani zaskakujące. Wynika ono po prostu z konieczności dostarczania takich wizji procesu edukacji, które mogą być zrozumiałe przez ogromne zastępy nauczycieli praktycznie zaangażowanych w proces kształcenia. Uważa się, że funkcją pedagogiki jest dostarczanie nauczycielom „przepisów” na uzyskiwanie zakładanych celów, swoistej „technologii działania edukacyjnego”. Niezwykła złożoność procesów edukacyjnych powoduje jednak, że owe proste i zrozumiałe dla wszystkich, łatwe do praktycznego stosowania teorie okazują się raz za razem mistyfikacjami. Rodzi to zniechęcenie, stwarza konflikt „praktyków” z „teoretykami” i... wywołuje jeszcze większe zapotrzebowanie na oczywistość i prostotę.
Na naszych oczach skończyła się oczywistość pedagogiki socjalistycznej. Reakcją na jej upadek stało się niezwykłe ożywienie poszukiwań praktycznych (ruch szkół społecznych, klas autorskich, szkół prywatnych) i zapotrzebowanie na nowe idee opisujące i wyjaśniające procesy wychowania i rozwoju. Ale jakby mimochodem został też uruchomiony ów stary, klasyczny motyw poszukiwania oczywistości: tym razem zdajemy się szukać jej na Zachodzie. „Tam” wszystko wydaje się być proste, sprawdzone, bezproblemowe, gotowe do przyjęcia i skopiowania.
Tymczasem myślenie nigdy nie jest oczywiste. Myślenie o wychowaniu jest działaniem szczególnie nieoczywistym, bo jest myśleniem o jednej z najbardziej nieoczywistych praktyk społecznych. Także na Zachodzie trzeba walczyć z upraszczającymi stereotypami łatwych teorii pedagogicznych, gdyż pozostawione bez krytycznego myślenia, natychmiast przeradzają się one w uzurpatorskie ideologie prowadzące do totalnej gry w fałsz, do tworzenia wielkiego pozoru wychowania.
Jak już wspomniałem, nie grozi nam już oczywistość pedagogiki socjalistycznej: jest ona kwestionowana w swych najgłębszych podstawach. Jeśli mamy uchronić się przed stwarzaniem fikcji, nie możemy sobie jednak pozwolić na jakąkolwiek inną oczywistość. Myślę, że zaprezentowanie dwóch zupełnie nieoczywistych pedagogik zachodnich (jedna z nich w swej nazwie deklaruje stały sprzeciw wobec oczywistości, krytyczność, druga — sprzeciw wobec pedagogiki w ogóle) może się w jakimś stopniu przyczynić do uodpornienia na kolejne „oczywiste” mistyfikacje ideologii wychowania, może nam pomóc w utrzymaniu przez myśl stałego, uważnego kontaktu z niezwykle złożoną realnością wychowania. W uważnym otwarciu na realność widzę bowiem szansę sensownego bycia nauczycielem.
Tomasz Szkudlarek
TematykaPedagogika Oświata i szkolnictwo
AutorzyBogusław ŚliwerskiTomasz Szkudlarek
WydawnictwoImpuls
Rok wydania2009
ISBN978-83-7850-387-3