Tom Nowe opisanie świata. Literatura i sztuka dla dzieci i młodzieży w kręgach oddziaływań powstał w rezultacie przemyśleń i refleksji grupy badaczy nad kierunkami rozwoju literatury osobnej rozumianej jako obszar influencji współczesnych nurtów literackich, lingwistycznych, estetycznych, psychologicznych i filozoficznych. W tomie znalazły się nie tylko teksty teoretycznoliterackie, wyznaczające kierunki rozwoju współczesnej literatury osobnej, lecz także interpretacje najnowszych utworów literackich, nie wyłączając jednak tych tekstów, które są obarczone już niemal kanonicznymi odczytaniami. Nowe opisanie kultury prezentuje szeroki zakres problemów związanych ze zmianami kulturowymi „pokoju dziecinnego”, począwszy od propozycji adaptowania metodologii specyficznej dla literatury bezprzymiotnikowej do literatury dla dzieci i młodzieży, przez kulturę masową, aż po zagadnienia dydaktyczno-pedagogiczne. Ostatni z działów Nowe opisanie sztuki prezentuje bogactwo form i estetyk proponowanych małemu odbiorcy przez twórców literatury, malarstwa czy muzyki, a także przez pedagogów. Nowe opisanie… stanowi próbę scharakteryzowania w literackiej i pozaliterackiej materii, przeznaczonej dla dzieci i młodzieży, nie tylko technologicznych efektów przemian kulturowych, lecz także tych znacznie głębszych, związanych z uniwersalnymi prawami, jak choćby rozumienie prawa do wolności i szacunku, czy też z dziecięcymi i młodzieńczymi fascynacjami światem. Taki opis wzbogaca wiedzę o młodym odbiorcy i specyfice jego percepcji, a dzięki temu wspomaga pole wzajemnych oddziaływań między nadawcą tekstu i jego adresatem. Z tego też względu zawartość tomu zainteresuje szerokie grono odbiorców: badaczy literatury i sztuki dziecięcej, pedagogów, nauczycieli polonistów oraz bibliotekarzy. Recenzja książki ukazała się w czasopiśmie „Nowe Książki” nr 11/2013, s. 57–58 (Autorka recenzji: Danuta Świerczyńska-Jelonek).