Studium dotyczące rozwoju samoregulacji u niemowląt urodzonych przedwcześnie jest podsumowaniem doświadczeń badawczych i klinicznych autorki z ostatnich lat jej pracy. Autorka wykracza poza ramy koncepcji traumy wcześniactwa oraz odchodzi od tradycyjnego podejścia do badania rozwoju wcześniaków. Stawia i udowadnia tezę, że samoregulacja może stanowić klucz do zrozumienia zarówno trudności, jak i kompetencji rozwojowych wcześniaków, a rozwój kompetencji samoregulacji ma charakter społeczny, dokonuje się w interakcji z najbliższymi opiekunami i zależy zarówno od czynników biologicznych (zdrowotnych), jak i od charakteru więzi z rodzicami. Książka przeznaczona jest dla studentów psychologii, lekarzy-klinicystów zajmujących się problematyką rozwoju dzieci urodzonych skrajnie wcześnie, przedwcześnie i o czasie, a także dla rodziców takich dzieci, poszukujących porady i wyjaśnienia nurtujących ich kwestii. The publication discusses the development of self-regulation in premature infants and the child-parent relationships, which are crucial for the development of premature babies. The author carries out comparative analyses with full-term children in regard to clinical and developmental aspects. At the method level, two time perspectives: the present moment and the first 12 months of the child’s life are examined.