Zbiór esejów przedstawiających współczesny stan badań nad prozą Hemingwaya, reprezentujących różne metodologie badawcze oraz sposoby jej odbioru. Przedkładając interpretacyjne bogactwo nad krytyczny konsensus, autorzy pokazują różnorodność twórczości mistrza z Key West i starają się przekonać czytelników, że do jego dzieł warto wracać. W pierwszej połowie XX wieku twórczość Hemingwaya była utożsamiana z mitem amerykańskiej wolności intelektualnej, a przyznana w 1952 roku Nagroda Nobla została odebrana jako potwierdzenie wyjątkowego charakteru jego prozy, eksponującej godność i humanizm zwykłego człowieka. Śledząc z upływem czasu odbiór dzieł Hemingwaya, można dostrzec radykalny spadek zainteresowania nimi, zapoczątkowany w latach 70. • Dlaczego Hemingway – kultowy pisarz w latach 40. i 50. – został odsunięty na literacki margines przez następne generacje czytelników? • Dlaczego proza Hemingwaya przestała pobudzać literacką wyobraźnię odbiorców? • Czy relegowanie Hemingwaya z głównego nurtu literackiego to posunięcie słuszne? • Czy dzieła Hemingwaya wciąż są w stanie nawiązać kontakt ze współczesnym czytelnikiem, czy też stanowią jedynie muzealny dokument swoich czasów? [T]om „Ernest Hemingway” to kompendium artykułów autorstwa wybitnych amerykanistów polskich, które wypełnia poważną lukę krytyczną na rynku polskim. Zbiór zachęca do powrotu do „ostatniego z wielkich modemistów” i sugeruje nowe, a czasami wręcz nowatorskie sposoby odczytania pisarza zaniedbanego przez publiczność i krytykę literacką ostatnich trzech dekad. (Z recenzji dr hab. Zofii Kolbuszewskiej, prof. Uniwersytetu Wrocławskiego) ********* Ernest Hemingway This collection of essays reflects the directions of contemporary criticism of Hemingway’s prose and represents diverse critical strands and approaches. Aiming at critical variety over consensus, the authors demonstrate the rich legacy of the master from Key West and hope to convince the reader that Hemingway’s prose can still hold its appeal.