Pozapłacowe benefity dla pracowników to dziś jedno z podstawowych narzędzi zachęcających do podjęcia pracy w danej firmie i motywujących do pozostania w niej na dłużej. Mogą one mieć różny charakter – dobrowolny lub obowiązkowy, a także różną postać – świadczenia pieniężnego lub przysporzenia w naturze. Pod tymi względami najczęściej są dopasowane do potrzeb osób zatrudnionych. Powinny też być konkurencyjne w stosunku do tych oferowanych przez innych pracodawców. Korzyść z benefitu uzyskuje nie tylko zainteresowany pracownik (beneficjent), lecz także podmiot, który go zapewnia. Istotne jest przy tym źródło finansowania takich świadczeń – mogą to być np. zasoby obrotowe albo fundusz socjalny. W zależności od tego bowiem, w jaki sposób świadczenia pozapłacowe są finansowane, po spełnieniu odpowiednich warunków mogą one korzystać ze zwolnienia z podatku lub składek ZUS. Dodatkowo od 9 lipca 2019 r. pracodawcy mogą zapewnić pracownikom benefit, jakim są posiłki profilaktyczne, w bardziej elastycznej formie niż dotychczasowa. W tym celu mogą wydawać bony, talony, kupony oraz inne dowody uprawniające do otrzymania na ich podstawie posiłku lub produktów do przygotowania posiłku we własnym zakresie. Istotnym świadczeniem pozapłacowym jest również włączenie do nowego systemu dobrowolnego oszczędzania – PPK, które niebawem będzie miało zasięg ogólnodostępny. Publikacja jest jedynym na rynku praktycznym omówieniem zagadnienia oferowanych pracownikom benefitów w kontekście ich finansowania, przyznawania i rozliczania, w tym zaliczania do kosztów podatkowych. Uwzględnia ostatnie zmiany przepisów w tym zakresie, stanowiska urzędowe i orzecznictwo sądowe. Całość została wzbogacona licznymi przykładami i schematami uzupełniającymi oraz porządkującymi wiedzę o tej tematyce.