W ciągu ostatnich kilkunastu lat nastąpił znaczący przełom zarówno w strukturze, formie jak i organizacji rynku motoryzacyjnego w Polsce. Zważywszy na ten fakt, wielu autorów min. Burnewicz J, Ślęzak, M, Bąkowski W, Bronk H., Łuszczak M, Piskozub A, Ruciński A, Załoga E, Długosz J, Wicher J. inni podkreślają konieczność realizacji badań obejmujących zagadnienia współczesnych przemian na rynku motoryzacyjnym w Polsce w szczególności w ujęciu ekonomicznym. Obserwacje rzeczywistości rynkowej poczynione przez autorów monografii wskazują jednoznacznie, że uwarunkowania ,ekonomiczne prawne i organizacyjne miały, mają i będą mieć w przyszłości duże znaczenie dla rozwoju rynku motoryzacyjnego w Polsce. Zatem podjęcie próby omówienia tych zagadnień wydaje się, właściwym zakreśleniem problemu badawczego, obejmującego problematykę zarówno mechanizmów działania tego rynku, wielkości parku samochodowego jak i, oceny skuteczności zintegrowanego systemu zarządzania jakością i środowiskiem podmiotów rynkowych oferujących usługi na tym rynku. Wnikliwa analiza piśmiennictwa z zakresu nauk ekonomicznych wykazała bezsprzecznie, że brak jest pozycji, która opisywałaby problematykę, ekonomicz-nych, prawnych i organizacyjnych uwarunkowań rozwoju rynku motoryzacyjnego w Polsce zarówno w ujęciu praktycznym jak i teoretycznym. Fakt ten czyni tą monografię jeszcze bardziej interesującą i godną polecenia każdemu czytelnikowi.