W monografii naukowej przedstawiono zagadnienia związane z projektowaniem oraz eksploatacją systemów nadzoru ruchu jednostek pływających w żegludze śródlądowej, łącznie z ukazaniem możliwości i korzyści wynikających z ich wprowadzenia, co między innymi było motywacją podjęcia omawianego tematu. Dla podkreślenia znaczenia tej problematyki przytoczę słowa określające pozytywny wynik tego przedsięwzięcia: „Implikuje to kompletną rekonfigurację kontynentalnego systemu wymiany towarowej i transportowej” – (EU VicePresident Loyola de Palacio: „Trans - European networks – the way ahead” – 2004). Podejmowane działania związane z wprowadzaniem systemów nadzoru ruchu statków i barek pozwolą nie tylko na zwiększenie ruchu i przepustowości porównywalnej z obecnym stanem ruchu drogowego, lecz także spowodują wzrost bezpieczeństwa przez znaczne obniżenie ilości awarii i wypadków oraz przyśpieszą przemieszczanie ładunków. Wprowadzenie systemu informacyjnego wymaga objęcia pełnym nadzorem wszystkich etapów przemieszczania się jednostek pływających. Możliwości i korzyści jakie oferuje transport śródlądowy nie są obecnie w pełni wykorzystane. Jednak w celu stworzenia nowych łańcuchów systemu transportu wodnego oraz zapewnienia możliwości ruchu coraz większej liczbie jednostek pływających wymagane jest opracowanie bezpiecznej i sprawnej metody zarządzania ruchem dzięki wykorzystaniu rzecznych systemów informacyjnych (RIS). Niezbędnym elementem RIS są metody prowadzące do zapewnienia bezpieczeństwa ruchu. Zadanie to zrealizuje opracowywany system wspomagania decyzji oparty o dynamiczną domenę 3D.