Tocząca się w ostatnich latach dyskusja w sprawie edukacji na rzecz bezpieczeństwa, z włączeniem bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), angażuje poza organami nadzoru nad warunkami pracy, także inne instytucje. Problematyka ta coraz częściej obecna jest w czasopismach branżowych, podejmują ją przedstawiciele środowisk zainteresowanych jakościową poprawą usług edukacyjnych z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przez sądy, podczas dochodzeń powypadkowych. Wzrost zainteresowania rynkiem edukacyjnym wynika również z możliwości pozyskiwania unijnych dotacji, wynikających między innymi z realizowania unijnych oraz krajowych strategii z zakresu edukacji ustawicznej. Wspomniane zainteresowanie spowodowało z jednej strony ożywienie rynku szkoleń, a z drugiej wywołało szereg niepokojących zjawisk dotyczących właściwego sposobu realizowania usług edukacyjnych. Coraz bardziej uwidacznia się również pogląd, że obowiązujące uregulowania na temat edukacji z zakresu bhp nie idą w parze z potrzebami generowanymi przez zmiany na rynku pracy, nowe technologie, zmiany organizacji pracy i nowo powstające zagrożenia. Literatura naukowa z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy jest jeszcze stosunkowo uboga. W ostatnich latach ukazało się jednak wiele pozycji, w których tematyka bhp została podjęta. Wobec braku w literaturze kompleksowego opracowania z zakresu jakości usług szkoleń bhp uznano obszar ten za wart naukowego opracowania. Niniejsza monografia, zawierająca ocenę jakości usług szkoleniowych z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, jest próbą wypełnienia tej luki zarówno od strony teoretycznej, jak i zastosowań praktycznych.