Złożony i dynamiczny charakter zjawisk, które towarzyszą działaniom edukacyjnym, wymaga określenia zależności i źródeł pracy nauczyciela. Przedszkole jest tutaj w szczególnej sytuacji – pierwszego etapu systemowego kształcenia dziecka. Stanowi zatem podstawę jego doświadczeń edukacyjnych i może znacząco wpływać na aktywność w szkole a w konsekwencji na działania zawodowe i społecznew dorosłym życiu. Znacząca część możliwości intelektualnych człowieka kształtuje się w pierwszych latach życia. Większość wrodzonych predyspozycji rozwija się intensywnie w wieku przedszkolnym, dotyczy to także zdolności uczenia się. Działania edukacyjne, stymulowanie rozwoju intelektualnego i społecznego dziecka, przynoszą najlepsze rezultaty właśnie w okresie przedszkolnym. Jest to także najlepszy okres na zapobieganie ewentualnym trudnościom w uczeniu się – niwelowanie dysharmonii rozwojowych, terapię zaburzeń, wyrównywanie zaniedbań środowiskowych. Stąd wynika znaczenie i rola organizacji pracy przedszkola i odpowiedzialność za nią.