Mamy do czynienia z książką, która powinna wejść do kanonu lektur obowiązkowych nie tylko psychologów, zwłaszcza psychologów klinicznych, ale też (a może przede wszystkim) do kanonu lektur psychiatrów, lekarzy pierwszego kontaktu i pielęgniarek. W związku ze wzrastającą wielokulturowością naszego społeczeństwa reprezentanci tych zawodów muszą uzyskać wiedzę odnośnie do różnorodności postaci i przyczyn zaburzeń psychicznych, z jakimi zgłaszają się do nich pacjenci. W obecnym programie kształcenia lekarzy takiej wiedzy brak niemal całkowicie, w kształceniu psychologów występuje ona w pewnym stopniu – raczej bardzo wybiórczym. Książka ta niewątpliwie będzie również bardzo wartościową lekturą dla studentów religioznawstwa i socjologii. Z recenzji prof. dr hab. Haliny Grzymała-Moszczyńskiej Autorka podejmuje wysiłek zidentyfikowania czynników kulturowych w postrzeganiu, przebiegu i leczeniu zaburzeń psychicznych. W tym celu buduje model pojęciowy, w którym dookreśla pola semantyczne takich pojęć jak: choroba psychiczna, globalizacja, migracja i związek przyczynowy. [...] Celem wiodącym książki jest przedstawienie kulturowego zróżnicowania zaburzenia psychicznego oraz ukazanie roli kultury w kształtowaniu myślenia o chorobie umysłowej, [...] a nade wszystko znaczenia kultury w leczeniu jednostek zaburzonych. Z recenzji prof. dr hab. Marii Flis Książka jest syntetycznym omówieniem wielu kluczowych kwestii, związanych z relacją trzech sfer zjawisk: psychologicznych, społecznych i kulturowych. […] Należy do prac, które mają szerokie zastosowanie; potrzebna może być zarówno w dydaktyce na różnych kierunkach studiów, jak i dla poszerzenia wiedzy i ogólnego rozwoju studentów i specjalistów różnych dyscyplin, w tym zwłaszcza socjologii, antropologii, kulturoznawstwa i last but not least – psychologii. Z recenzji prof. dr hab. Ewy Nowickiej