Ewa Herniczek, doktor historii sztuki (UJ), specjalizuje się w badaniach ikonografii sztuki średniowiecznej. Jest autorką i współautorką opracowań dziejów sztuki nowożytnej i nowoczesnej. Oprócz badań nad sztuką dawną zajmuje się zagadnieniami związanymi z malarstwem współczesnym, przede wszystkim rolą i znaczeniem koloru w malarstwie XX wieku. Jest popularyzatorką twórczości z kręgu „art-brut”, od wielu lat współpracuje z Fundacją Sztuki Osób Niepełnosprawnych. Pieśń nad Pieśniami należy do najpiękniejszych ksiąg Starego Testamentu. Z czasem księga ta miała odegrać ogromną rolę w życiu zakonnym, zwłaszcza w życiu zakonów żeńskich, które poszukiwały wysublimowanych opisów Boga, Trójcy Świętej i Chrystusa-Oblubieńca, nadających się do wizualizacji. Jeden z nich, w postaci rozbudowanego cyklu malowideł ściennych, zdobi dawny kościół cysterek w Chełmnie na Pomorzu. Autorka podjęła się ambitnej próby napisania monografii na temat tych unikatowych na ziemiach polskich malowideł. Historia i treści ideowe fascynujących malowideł chełmińskich staną się wreszcie dostępne miłośnikom ikonografii i sztuki religijnej średniowiecza oraz badaczom duchowości tej epoki. Z recenzji prof. dr. hab. Jerzego Miziołka Książka Ewy Herniczek jest kompletnym, erudycyjnym studium dekoracji malarskiej chóru zakonnego w kościele cysterek w Chełmnie. Dzieło to – jeden z najcenniejszych i najbardziej interesujących zespołów malowideł ściennych z I połowy XIV w. w Europie – nie miało dotąd wyczerpującego opracowania. Z recenzji dr. hab. Marka Walczaka