Uniwersytet bez wątpienia stał się dziś jednym z najważniejszych tematów debaty publicznej i polityki wewnętrznej. Można z pewnością mówić dzisiaj o problemie ze zdefiniowaniem roli i miejsca uniwersytetu w społeczeństwie. Większość publikacji na temat instytucji akademickich nie zauważa ani kryzysu jego tożsamości, ani też głębokiej zmiany jego społecznego i gospodarczego otoczenia. Uniwersytet jako dobro wspólne to wprowadzenie do rozwijanych obecnie badań, które swoim punktem wyjścia czynią głęboką transformację zarówno instytucji akademickich, jak i współczesnych społeczeństw. Książka kładzie nacisk na ekonomiczne uwarunkowania dokonujących się zmian w nauce i szkolnictwie wyższym i krytycznie ewaluuje dominujące narracje na temat relacji między uniwersytetem i rynkiem. Rozwijana w niej wizja dalszego rozwoju nauki i szkolnictwa wyższego bierze pod uwagę aktywność ruchów społecznych, które sprzeciwiają się postępującej prekaryzacji i polityce oszczędności, które dotykają uniwersytet w równym stopniu, co inne obszary społeczeństwa. Krystian Szadkowski, adiunkt w Instytucie Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, badacz w Katedrze UNESCO Badań Instytucjonalnych i Polityki Szkolnictwa Wyższego oraz Centrum Studiów nad Polityką Publiczną UAM. Redaktor naczelny czasopisma naukowego „Praktyka Teoretyczna”.