Prezentowana publikacja zawiera jedenaście artykułów poświęconych literaturze oraz kulturze antycznej i jej recepcji, a także językowi greckiemu i łacińskiemu. W artykule otwierającym wolumen dziesiąty Katarzyna Frąckiewicz bada formę δίδου, uznawaną przez współczesnych badaczy za poetycką formę imperatiwu praesentis medii-passivi. Katarzyna Lesiak omawia mało znane zjawisko z zakresu instrumentacji dźwiękowej obecnej w literaturze łacińskiej. Aleksandra Musiał omawia analogie istniejące pomiędzy mezopotamskim eposem o Gilgameszu a poematami homeryckimi. Damian Pierzak interpretuje mit o Apollo i Hiacyncie w kontekście literackich zabytków greckiej kultury, a w szczególności tzw. „drugiej Tetralogii”, jednego ze zbioru trzech tekstów przypisywanych ateńskiemu sofiście i retorowi – Antyfontowi. Jan Kucharski zajmuje się wybranymi motywami narracyjnymi, szczególnie motywem wyzwolenia i ocalenia, kształtującymi fabuły tragedii zemsty u ateńskich tragików. Grzegorz Bartusik w swym artykule, przedstawiając zjawisko heroizacji Marka Atyliusza Regulusa i kreowania go przez rzymskich literatów na bohatera, pokazuje w jaki sposób specyficzna koncepcja historii była antystrofą filozofii. W kolejnym artykule Bogdan Burliga analizując Żywot Marka Antoniusza dochodzi do wniosku, że Plutarch pomimo surowej oceny wad Antoniusza nie potępił całkowicie bohatera swego studium. Artur Malina podkreśla uwydatniony w Ewangelii Marka kontrast pomiędzy władzą instytucjonalną przedstawicieli sanhedrynu a osobistą władzą Jezusa. Monika Czarnuch natomiast w swym artykule prezentuje w jaki sposób Klemens Aleksandryjski, korzystając zarówno z Pisma Świętego, jak i z tekstów klasycznych, uznał walory filozofii klasycznej w drodze prowadzącej do Mądrości. Joanna Aleksandrowicz, chcąc nakreślić miejsce Saturna w hiszpańskiej kulturze i zarazem zadziwiającą uniwersalność Goyowskiego przekazu, odwołuje się do badań nad malarskim pierwowzorem, a także poddaje analizie dwa przykłady filmowych inspiracji słynnym freskiem. Publikacja jest adresowana do filologów klasycznych, literaturoznawców, filozofów, historyków, teologów, mediewistów i religioznawców, a także do wszystkich zainteresowanych antykiem i jego tradycją.