Książka jest kontynuacją serii „Laboratorium w szufladzie” poruszającej tematy z szeroko rozumianych nauk przyrodniczych. Cechy szczególne książki to: - unikalność w skali krajowej; aktualnie nie ma na rynku polskim żadnej książki o optyce napisanej w konwencji „zrób to sam” - spójność koncepcyjna z wydanymi już pozycjami z serii „Laboratorium w szufladzie” - połączenie praktyki ze starannie dobraną, nieprzeciążającą dawką informacji teoretycznych - zachęcenie czytelnika nie tylko do samodzielnej budowy przyrządów od podstaw, ale także remontu i waloryzacji przyrządów fabrycznych, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które są przydatne w szkole na lekcjach biologii, fizyki, astronomii - bardzo bogata szata ilustracyjna - każdy opis jest oparty na samodzielnie stworzonych przez autora konstrukcjach, sprawdzony w praktyce i uzupełniony informacjami o możliwościach modyfikacji - częściowe uzgodnienie treści z wymaganiami Podstawy Programowej dla gimnazjów i liceów tak, by przynajmniej niektóre z rozdziałów mogły stanowić materiał uzupełniający dla nauczycieli lub inspirację do planowania doświadczeń lekcyjnych