Książka – Studia o aktywnym uczeniu się dzieci. Wybrane problemy edukacji wczesnoszkolnej. Materiały dla studentów i nauczycieli jest skierowana przede wszystkim do osób doskonalących swoje kompetencje pedagogiczne – pracujących nauczycieli oraz studentów pedagogiki, przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Obok teoretycznych aspektów uczenia się, przedstawiono ich praktyczne konsekwencje – wybrane koncepcje pedagogiczne z nowatorskimi środkami i sposobami wdrażania uczniów do samodzielnego, podmiotowego uczenia się. Zaproponowano zatem spojrzenie na nie między innymi poprzez pryzmat tego, jak i jakiego rodzaju informacje dzieci odbierają, jak projektują lub współprojektują działania edukacyjne, jak je kontrolują i oceniają (jak dokonują samokontroli i samooceny), słowem – jaką wiedzę gromadzą (deklaratywną, proceduralną, osobotwórczą). Wiele miejsca poświęcono porozumiewaniu się, jak i współpracy dzieci z nauczycielem i rówieśnikami z klasy oraz nauczyciela z rodzicami. Wszystkie te kwestie można odnaleźć w sześciu rozdziałach książki. Zaprezentowany zestaw ćwiczeń dla studentów i uczniów oraz odnośniki do literatury przedmiotu, a także projekty zajęć edukacyjnych i pomysły na współpracę nauczyciela z rodzicami, mogą stanowić inspirację dla przemyśleń oraz poszukiwań w zakresie doboru i tworzenia własnej koncepcji pedagogicznej.