Stan prawny: 2013 W prezentowanej pozycji dominują zagadnienia związane z obserwowanymi procesami zmian rynku ubezpieczeniowego. W kolejnych publikacjach wyróżnia się tematyka znaczenia relatywnie nowych rozwiązań systemowych – Solvency II, globalnych instytucji nadzorczych dla bezpieczeństwa finansowego funkcjonowania rynku ubezpieczeń, kwestie walki z nieuczciwą konkurencją na rynku ubezpieczeń. Obok tego zamieszczono prezentację nowych sposobów i obszarów wykorzystania ubezpieczeń gospodarczych w zarządzaniu ryzykiem, szczególnie ryzykiem katastroficznym, nowych produktów ubezpieczeniowych oraz zmian w systemie zabezpieczenia kapitałowego i nadzoru nad działalnością zakładów ubezpieczeń. Rozważania dotyczące powyższej tematyki prowadzone są na różnym poziomie ogólności. W przypadku zarządzania ryzykiem ich zakres zmienia się od rozważań teoretycznych nad genezą i pojęciem ryzyka - z próbą jego redefiniowania, historią rozwoju dziedziny wiedzy określanej mianem zarządzanie ryzykiem, poprzez zarządzanie ryzykiem katastroficznym w skali kraju czy regionu, aż do kwestii szczegółowych dotyczących wykorzystania ubezpieczeń do zarządzania ryzykiem jednostki gospodarczej, gospodarstwa rolnego itp. Szeroko rozważane są też kwestie świadomości ubezpieczeniowej: od ryzyka katastroficznego do ryzyka związanego z nieruchomościami, oraz postaw osób fizycznych i przedsiębiorców wobec różnych zagrożeń i stopnia wykorzystania ubezpieczeń, np. szeroko pojętej infrastruktury samorządowej, bądź to w zastosowaniu szczególnym w odniesieniu do wartości nieruchomości, czy też ogólnie, jako ubezpieczenia OC przedsiębiorców. Widać więc, że rynek ubezpieczeń gospodarczych w Polsce ma już za sobą główny etap dostosowywania się do warunków gospodarki rynkowej i konkurencji międzynarodowej. Osiągnął on stopień dojrzałości, na poziomie którego dla dalszego rozwoju niezbędne jest uruchomienie nowych mechanizmów, a rozwój ilościowy musi być ściśle powiązany ze wzrostem jakości świadczonych usług i coraz lepszym dostosowaniem oferty do ciągle zmieniających się potrzeb i coraz wyższych wymagań potencjalnych klientów.