• Posthumanizm • Gender studies • Nienormatywność „Tom ten jest osadzony w nurcie interdyscyplinarnych badań przecinających pola socjologii, pedagogiki, antropologii kulturowej i filozofii. Osią spinającą przedstawione analizy są nie tylko kategorie sygnalizowane w tytule monografii, tj. problematyka normy, performatywności, codzienności i ich politycznych kontekstów, ale także osadzenie na epistemologicznym tle rozwijanym we współczesnych studiach społecznych i humanistycznych za sprawą poststrukturalnego przełomu i jego przekroczenia w postaci poszukiwania podmiotu oporu oraz wyłonienia się podejścia konstruktywistycznego w obszarze studiów społecznych, wraz z jego aktualnymi – krytycznymi – rekonfiguracjami”. prof. Astrid Męczkowska-Christiansen „Poszczególnym autorskim projektom badawczym, których wyniki są relacjonowane w tej pracy, przyświecało założenie zwyczajności kultury jako całości sposobu życia oraz aktywnej, twórczej zdolności ludzi do konstruowania kulturowych znaczeń i tożsamości. Kultura, w poszczególnych empirycznych odsłonach, oznacza rzeczywisty, ugruntowany, ale i gwałtownie zmieniający się teren praktyk, reprezentacji i zwyczajów badanych grup społecznych i osób oraz form wiedzy, które zakorzeniają się w ich życiu codziennym i uczestniczą w jego kształtowaniu. Poszczególne projekty badawcze odsłoniły znaczeniotwórcze praktyki nadawania sensów i reorganizacji światów społecznych, w których to praktykach uwidocznia się społeczna zmiana”. prof. Jan Papież Spis treści Tomasz Nowicki, Wstęp do dyskursywnej konstrukcji podmiotu jako zwierzęcia Przemysław Szczygieł, Zakaz jako warunek (nie)możliwości kreowania tożsamości językowej. Katalonia w czasie dyktatury frankistowskiej Olga Śnieżko, Tożsamość społeczna muzułmanów jako fenomen odmienności kulturowej w kontekście zróżnicowania etnicznego i religijnego muzułmanów na Zachodzie Hussein Bougsiaa, The women in Arab Spring (Tunisia – Egypt) Aneta Grygiel-Dorszewska, Kulturowe znaczenia męskości. Analiza fenomenograficzna Martyna Klaus, Kategoria „równości” i „różnorodności” w koedukacji oraz edukacji zróżnicowanej ze względu na płeć Sława Grzechnik, Pozycja aktów performatywnych oraz językowej wrażliwości etycznej w zhierarchizowanym rodzajowo-dyskursywnym polu klasy szkolnej. Krytyczna analiza dyskursu Marta Jurczyk, Nie(pełno)normatywna seksualność i (nie) uświadomiona władza. Seksualność niepełnosprawnych intelektualnie w kontekście pytania o emancypację Beata Simlat-Żuk, O nowych wzorach rodzinności. Codzienność, rodzinność i nowy styl życia – od rodziny nuklearnej do rodziny patchworkowej Marcin Welenc, Homoseksualność w perspektywie pytań o politykę widoczności i pułapki polityki tożsamości Lucyna Wadlewska, Od „cioci” do „mamy” – o otwartym kontinuum, nadpisywanych znaczeniach i językowym nieistnieniu roli niebiologicznego rodzicielstwa w rodzinie lesbijskiej Piotr Prósinowski, To, co męskie, to, co kobiece. Konstrukty płci i seksualności w grach komputerowych Hussein Bougsiaa, Małgorzata Cackowska, Lucyna Kopciewicz, Technologiczne rekonstrukcje w rodzinnych polach socjalizacyjnych: matki, dzieci i urządzenia mobilne