Publikacja składa się z sześciu części prezentujących teoretyczne i praktyczne aspekty oceniania pracowników. Jej pierwsza część poświęcona została charakterystyce oceniania. Przedstawiono w niej pojęcie ocen w świetle wybranych definicji, odniesiono się do modelu kształtowania się ocen oraz wskazano reguły ich funkcjonowania. Wskazano w niej również istotę oceny jako zjawiska afektywnego i sądu wartościującego oraz dokonano charakterystyki typów ocen i zarysowano ogólne prawa ich formułowania. Druga część publikacji przedstawia zagadnienie ocen z perspektywy funkcjonowania zasobów ludzkich w organizacji. Opisano w niej typowy proces oceniania, uwzględniając zasady, cele oraz funkcje ocen pracowniczych. W charakterystyce tego procesu wskazano na czynniki kształtujące oceny oraz wyeksponowano rolę jego uczestników. Przedstawiono także błędy i problemy ocen pracowniczych. Trzecia część publikacji poświęcona została opisowi uwarunkowań procesu oceniania zasobów ludzkich. Przedstawiono w niej społeczne i psychologiczne czynniki regulujące zachowania osób oceniających, a także podkreślono rolę czynników demograficznych w procesie oceniania. Zwrócono również uwagę na identyfikację kryteriów ocen pracowniczych, akcentując podstawowe zasady ich doboru. Czwarta część publikacji zawiera charakterystykę metod możliwych do stosowania w procesie okresowych ocen pracowników. W tej części dokonano podziału metod ocen, wskazując na walory i utrudnienia w ich stosowaniu jako narzędzi ewaluacji pracowników. Na zakończenie tej części przedstawiono także elektroniczne metody ocen pracowniczych, coraz powszechniej wykorzystywane jako narzędzia wspomagające ocenę. W piątej części publikacji przedstawiono wyniki diagnozy okresowych ocen pracowników przeprowadzonych w wybranych organizacjach w Polsce. W części tej dokonano charakterystyki ocen pracowniczych na podstawie opinii pracowników oraz zidentyfikowano podstawowe obszary ich wykorzystania i źródła nieprawidłowości. Szósta część publikacji poświęcona została doskonaleniu i perspektywom stosowania okresowych ocen pracowników. Podjęto w niej zadanie określenia kierunków modyfikacji systemu ocen na tle wyników dokonanej diagnozy i z punktu widzenia zmniejszenia poziomu ryzyka tych ocen. Ta część publikacji zawiera również opis nowych wyzwań dla systemu ocen pracowniczych w perspektywie dokonujących się zmian w świecie organizacji pod wpływem przekształceń w warunkach ich funkcjonowania.