Adrian Cieszkowski spogląda na własną Alma Mater z perspektywy komparatystycznej, porównując dwa modele edukacji filmowej – łódzki i lizboński. Autor bardzo precyzyjnie pokazuje, jak odmienne założenia filozoficzne przekładają się na konkretne rozwiązania organizacyjne. W łódzkiej szkole dominuje model indywidualistyczny, nastawiony na kształcenie artystów-autorów, podczas gdy w Lizbonie nacisk położony jest na współpracę i rzemiosło. Te różnice znajdują odzwierciedlenie w całej strukturze studiów – od doboru przedmiotów po organizację planów zdjęciowych. Praca pokazuje, jak różne modele kształcenia przygotowują (lub nie) do realiów rynku pracy. Model lizboński wydaje się lepiej przygotowywać do pracy w przemyśle filmowym poprzez kładzenie nacisku na współpracę i zrozumienie różnych ról w ekipie filmowej. Model łódzki z kolei może lepiej służyć kształceniu wybitnych indywidualności twórczych.
TematykaKultura
AutorzyAdrian Cieszkowski
WydawnictwoPaństwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi
Rok wydania2025
ISBN978-83-67397-43-8