Wierszyki ćwiczące głoski sz, cz z zadaniami

Umieszczony przez: Mariusz Żuralski W: głowna Data: Komentarzy: 0 Odwiedzin: 484
Wierszyki ćwiczące głoski sz, cz z zadaniami

Zaburzenia mowy – grupa zaburzeń obejmująca różne rodzaje trudności w zakresie mowy. Obejmują trudności w wysławianiu się, wady mowy, używanie niewłaściwych słów, a więc związane są z artykulacją, fonacją, tonem głosu, płynnością itd. Utrudnia to zrozumienie przekazu mówionego. Zaburzenia mowy związane mogą być także z ogólniejszymi zaburzeniami funkcji językowych. Zaburzeniami mowy zajmuje się nie tylko medycyna, ale też psychologia, logopedia i lingwistyka.

Podział zaburzeń mowy

Klasyfikacja przyczynowa (etiologiczna) zaburzeń mowy według Ireny Styczek obejmuje:

  • zaburzenia mowy zewnątrzpochodne (egzogenne, środowiskowe), w których nie stwierdza się defektów anatomicznych, które można by uznać za przyczynę zaburzeń mowy;
  • zaburzenia mowy wewnątrzpochodne (endogenne), w tym:  
  • dysglosja– zniekształcenie dźwięków mowy lub niemożność ich wytwarzania na skutek nieprawidłowej budowy narządów mowy lub obniżenia słyszalności;
  • dyzartria (anartria) – zniekształcenie dźwięków mowy lub niemożność ich wytwarzania na skutek uszkodzenia ośrodków i dróg unerwiających narządy mowne;
  • dyslalia (alalia) – opóźnienie w przyswajaniu sobie języka na skutek opóźnionego wykształcenia się funkcji pewnych struktur mózgowych;
  • afazja – utrata częściowa lub całkowita znajomości języka na skutek uszkodzenia pewnych struktur mózgowych;
  • jąkanie – zaburzenie płynności mowy (rytmu i tempa);
  • nerwice mowy (logoneurozy) – mutyzm, afonia, jąkanie, zaburzenia tempa mowy, modulacji siły i wysokości głosu u osób cierpiących na nerwice;
  • oligofazja – niedokształcenie mowy spowodowane upośledzeniem umysłowym;
  •  schizofazja – mowa u osób chorych psychicznie

Ćwiczenia  mowy są bardzo ważne od najmłodszych lat, nie ważne że dziecko mówi poprawnie ćwiczenia zawsze utrwalają a w formie wierszyków robią to w przyjemny sposób. Wiele dzieci ma problemy z poprawnym wymówieniem  „sz” i „cz” ułatwiajmy wiec to im reagując wcześniej na ich problemy. Moim zdaniem wypowiadanie się jest ważnym aspektem który może zaważyć na naszej przyszłości, gdy dziecko niewyraźnie mówi otoczenie go nie rozumie. Wtedy może dodatkowo stać się nerwowe bo chce coś ważnego przekazać a ich odbiorca ich nie rozumie.

https://www.youtube.com/watch?v=P_HcFGTCenc

Komentarze

Zapraszamy do komentowania naszych wpisów